opc_loader
Houd rekening met verlengde levertijd door mogelijke achterstanden PostNL. Bestel dus tijdig.

SCHOUDERPIJN

201701 schouderpijn

Zwemmen is een van de minst blessure gevoelige sporten. Echter er bestaat een blessure waar veel zwemmers last van hebben of hebben gehad. Dat is de schouderblessure. Tijdens een training zijn er veel schouderbewegingen en dit geeft een grote druk op de schouder. De druk op de schouders kan verminderd worden met een paar trainingshulpmiddelen.

  1. De snorkel. Een snorkel zorgt ervoor dat je hoofd in rechte neutrale lijn ligt met je lichaam. Daardoor wordt de druk op spieren en schouders verminderd.
  2. Handpeddels. Gebruik niet te grote handpeddels. Met grote handpeddels wordt veel water verzet en daardoor veel kracht gezet op de schouders. Gebruik peddels die nagenoeg gelijk qua grote zijn aan de hand. Techniek wordt dan getraind en niet kracht, zeker voor jongere zwemmers niet te grote peddels gebruiken. De Agility peddel van Finis heeft daarnaast als pluspunt dat omdat ze zonder bandjes gebruikt worden, de juiste kracht gebruikt wordt. Er kan geen onbeperkte kracht op de peddel gezet worden.
  3. Plankje. Een goede rotatie van het lichaam is van belang om ruimte onder het schouderblad te vergroten. Hoe minder rotatie hoe kleiner de ruimte en hoe meer weefseldruk. Gebruik een niet te groot plankje, dit belemmert de rotatie. Ookal wordt de ruimte maar minimaal vergroot, dit betekent wel duidelijke verlichting van de druk.

Dit zijn hulpmiddelen om schouderpijn te verminderen en te helpen voorkomen. De zwaarte van de training en uiteraard de verdere techniek spelen ook een net zo belangrijke zo niet belangrijker rol. Daarnaast dient een zwemmer naar zijn lichaam te luisteren.

Dit stuk is aan de hand van informatie van FINIS, de innovatieve leverancier van trainingsmaterialen.

Het gehele stuk lezen klik hier

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.